Google’s mobiele algoritme

15 dec by Robin

Google’s mobiele algoritme

Google’s mobiele update

In april 2015 lanceerde Google een nieuwe mobiele update Mobilegeddon genaamd. U heeft vast allerlei indianenverhalen gelezen op internet. Op een gegeven moment ging zelfs het gerucht rond dat in de resultatenlijst van Google geen websites meer zouden verschijnen die niet geoptimaliseerd waren voor mobiele telefoons. Onze fantasie was al bijna met ons op de loop gegaan en toen… toen was de update er. En we (nou ja, de meesten van ons) zijn er nog steeds.

Er is niets gebeurd dat maakt dat we fundamenteel anders moeten gaan kijken naar SEO. Deze Google update betreft voornamelijk het feit dat de zoekresultaten op mobiele telefoons enkele veranderingen hebben ondergaan. Veranderingen kunnen lastig zijn, maar in dit geval waren ze hard nodig om internet en de SEO-industrie te kunnen laten groeien. We kunnen er ons voordeel mee doen door even stil te staan bij de vraag waarom deze veranderingen precies hebben plaatsgevonden, en hoe deze veranderingen onze best practices beïnvloeden.


Feiten en fabels onderscheiden

Een van de meest hardnekkige geruchten die rondgaan over de mobiele updates van Google is dat uw site wordt ‘bestraft’ als deze niet ‘mobielvriendelijk’ is geoptimaliseerd voor mobiele zoekmachines. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om een update met ‘strafmaatregelen’ zoals die van Penguin of Panda update.  Bij deze laatstgenoemde updates werden websites bestraft die spamachtig gedrag vertoonden. De update waar het nu om gaat, verandert alleen maar de manier waarop de resultatenpagina’s van de zoekmachines zijn opgebouwd op mobiele browsers.

Er worden weliswaar geen straffen uitgedeeld aan websites die niet mobielvriendelijk zijn, maar de update zorgt er wel voor dat websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiele telefoons, hoger eindigen in de resultatenlijst dan de niet-geoptimaliseerde sites.

Dit klinkt een beetje als muggenziften, en dat is het eigenlijk ook wel. Uit het feit dat websites die niet voor mobiele telefoons zijn geoptimaliseerd, lager scoren, blijkt dat Google  statische (unresponsive) websites devalueert. Google doet dit in een poging om het web beter in te passen in de mobiele wereld van nu.

 

U moet zich realiseren dat we het hier nu alleen hebben over mobiele browsers en niet over browsers op uw desktop (vaste computer). Dat komt omdat de huidige update zich alleen richt op mobiele zoekmachines. Het gevolg is dat u vooral een verschil gaat merken tussen de manier waarop Google zoekresultaten laat zien op mobiele telefoons en de manier waarop deze resultaten te zien zijn op desktops.

 

En omdat dit de norm zal zijn in de nabije toekomst, doet u er goed aan iedere trend in de gaten te houden die een algoritmische voorkeur laat zien voor mobiele optimalisatie van standaardresultaten. Het kan namelijk een eerste aanzet zijn van Google om deze update toe te passen op alle zoekresultatenpagina’s.

 

Geen Paniek

Nu denken uw medebloggers en u misschien: O jee! Ik moet mijn website mobielvriendelijk maken – en snel ook!
Maar er is geen reden voor paniek. Het is niet zo dat uw gehele website wordt gedevalueerd als er maar een paar pagina’s zijn die niet mobielvriendelijk zijn. De update bekijkt websites namelijk pagina voor pagina en zal niet ineens complete domeinen ‘straffen’ of andere juist hoger plaatsen in de resultatenlijst.

Er is ook nog iets anders waarmee u rekening moet houden. De officiële datum die Google aanhield voor de update was 21 april 2015. Bovendien is het zo dat, net als bij de Penguin update, deze mobiele update een proces is waarbij de veranderingen niet zozeer tegelijkertijd, maar achter elkaar aan zullen plaatsvinden. Dit zal webmasters en eigenaren van websites geruststellen.

 

Google app indexings

Op hetzelfde moment dat de update actief was, introduceerde Google app indexing. Deze verandering houdt in dat Google apps gaat indexeren, net zoals ze nu al bij websites doet. Dit betekent dat Google kan gaan zoeken naar content binnen androide apps, zodat gebruikers relevante content kunnen zien in hun zoekresultaten. Dit kan een interessante ontwikkeling zijn, want hiermee kunnen bij het intoetsen van bepaalde zoekopdrachten gedownloade apps zelfs hoger eindigen in zoekresultaten dan websites.

In welke mate content van apps wordt gebruikt voor de resultatenpagina, moet nog blijken, maar het laat in ieder geval zien dat op dit moment prioriteit gegeven wordt aan de manier waarop mensen internet op hun mobiele telefoon ‘beleven’.

Dit het hele concept van ‘hoe klanten mobiel internet beleven’: het is in het licht van de veranderingen bij Google betrekkelijk nieuw. Waar Google met eerdere updates enerzijds webspam wilde aanpakken en anderzijds haar algoritme wilde verbeteren, richt zij zich  met deze update op trends onder gebruikers.

Begin 2014  werd er voor het eerst meer gebruik gemaakt van internet op mobiele telefoons dan op reguliere desktops. Ook nu nog overtreft de verkoop van smartphones en tablets die van desktops, dus de mobiele internettrend zet voorlopig door. Dit betekent dat de manier waarop mensen internet beleven sinds de komst van zoekmachines, fundamenteel is veranderd.

Het nieuwe Google algoritme is ontworpen om aan die verandering tegemoet te komen en wil naadloos aansluiten bij de manier waarop gebruikers van mobiele telefoons het internet opgaan en communiceren met en via het web.

En hoe zit het met SEO? Misschien moeten we ons geen zorgen meer maken over de kleine technische kanten van het verbeteren van de score in de resultatenlijst en ons gaan richten op wat de gebruiker wenst. Een snelle laadtijd, geweldige content, een strak ontworpen website…

Ook hier is de stokoude uitdrukking ‘de klant heeft altijd gelijk’ weer helemaal actueel. Het komt erop neer dat de professionals achter de zoekmachines op een gegeven moment moeten ophouden nieuwe ideeën te ontwikkelen, zodat ze hun energie kunnen steken in het vervolmaken van oude ideeën. Het ziet ernaar uit dat zelfs Google niet onder deze stelling uit kan.

Nu rijst bij iedereen de vraag: ‘Hoe weet ik eigenlijk of mijn website ‘mobielvriendelijk’ is? Google voorziet ons gelukkig van een test om te zien welke webpagina’s geschikt zijn voor de mobiele telefoon, en welke niet. Succes met optimaliseren!