Backlinks

Hoe krijg ik goede backlinks naar mijn website?

Een goede backlink is een link die traffic naar uw website stuurt. Ongeacht of een link dofollow, nofollow of een redirect is; zolang deze nieuwe bezoekers naar uw website komt, is het een goede link. Nu is de hamvraag: hoe zorgt u voor goede backlinks? Hieronder leest u op welke verschillende manieren u links van hoge kwaliteit naar uw website kunt trekken.

 

Waarom heeft u goede backlinks nodig?

Goede backlinks sturen direct traffic naar u toe en zorgen ervoor dat u hoger eindigt in de resultaten van zoekmachines. Slechte backlinks worden echter bestraft, met als gevolg dat u een groot gedeelte van uw organic traffic verliest. Wanneer u backlinks maakt, zorg er dan voor dat u geen footprints achterlaat en dat u de links natuurlijk laat lijken. Backlinks kunnen u ook helpen nieuwe zakenrelaties aan te gaan met mensen in uw niche.


Backlinks opbouwen of verdienen, hoe doet u dat?

  1. Zorg als eerste voor een goed intern linking systeem. Goede interne links zijn links tussen uw eigen webpagina’s. Met interne links kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren binnen uw website. Op deze manier bouwt u backlinks op naar de belangrijkste artikelen op uw website.
  1. Schrijf guest posts (gastposts) voor populaire websites in uw niche. Als u dacht dat schrijven als gastauteur op websites van andere bedrijven achterhaald is, dan heeft u het mis. Zolang u geweldige content schrijft voor gerenommeerde websites zit u goed.


    Wilt u backlinks opbouwen met behulp van guest posting? Dan volgt hier een aantal tips:

  • Schrijf niet enkel en alleen om een dofollow backlink te krijgen. Immers, een link is alleen goed wanneer deze zorgt voor traffic. Het is soms zelfs zo dat websites die nofollow links toepassen voor hun gastauteurs, juist van groter belang zijn voor uw bedrijf.
  • Gebruik geen gerelateerde ankerteksten in uw biografie. Bovendien: overoptimaliseren is uit den boze!
  • Zorg in uw biografie voor links naar uw social media accounts. Zo krijgt u meer volgers en engagement.
  • Schrijf geweldige content die door velen gedeeld wordt en u zult zien dat u gevraagd wordt om opnieuw te gaan schrijven.
  • Deel en promoot de artikelen die u schrijft voor andere websites.


Hoe kunt u als gastschrijver aan de slag? Er zijn drie opties.

  1. Ga na of de belangrijkste websites in uw niche gastschrijvers accepteren. Als dat het geval is, kunt u een verzoek indienen om voor hen te gaan schrijven.
  2. Zoek naar websites die gastschrijvers accepteren met behulp van de volgende footprints in Google:“Write for us + zoekterm”“Guest post by + zoekterm”“Guest contributor + zoekterm”“Guest author + zoekterm”inurl: guest-post-guidelinesinurl: guest-postsinurl: write-for-us
  1. Achterhaal de tactieken van concurrenten die guest posts schrijven op andere websites. De gemakkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is om ons daarvoor in te zetten. Zodra u bent ingelogd en bent verbonden met Google Analytics, voegt u de concurrent toe van wie u de strategie wilt onderzoeken.

Met onze tools laten we u zien welke backlinks uw concurrenten hebben en sturen u wekelijks e-mails met alle nieuwe links die ze hebben gemaakt of verdiend. Een voorbeeld: als uw concurrent bijdragen levert aan een populaire nieuwssite, kunt u dat ook gaan proberen.


Een andere geweldige manier om goede backlinks op te bouwen is om de gebroken links-methode te gebruiken. Zo werkt het:

  • Zoek naar websites met bronpagina’s en posts met gebroken links.
  • Gemakkelijk gebroken links opsporen? Dat doet u met de Chrome plugin “Check My Links”.
  • Wanneer u deze links eenmaal heeft geïdentificeerd, neemt u contact op met de webmaster om hem te laten weten dat hij links heeft naar websites of pagina’s die niet meer bestaan. Vraag of hij de gebroken links wil vervangen door goede bronnen – en vergeet daarbij niet uw eigen website te vermelden. Lees hier de complete handleiding voor de gebroken links-methode.
  • Zoek uit welke strategie uw concurrent gebruikt om backlinks op te bouwen. Als uw concurrenten hoger in zoekmachines eindigen dan u, dan betekent dit dat hun websites betere backlinks heeft dan die van u. Zoek uit welke backlinks van hen het beste werken en probeer deze te kopiëren.
  • Kijk op uw pagina met concurrenten en check welke links de hoogste rating hebben.
  • Bouw backlinks op met behulp van forums en blogcommentaren. U kunt een autoriteit worden binnen uw eigen niche met behulp van forums en het plaatsen van commentaren op blogs. De sleutel tot succes is om overal van u te laten horen.

Aan de andere kant is het niet nodig om webmasters lastig te gaan vallen met nutteloze blogcommentaren. Lees, voordat u een commentaar gaat plaatsen, het artikel goed en schrijf alleen zinvolle inzichten op. Als uw commentaar van belang is, wordt u misschien beloond met een link en kunt u zodoende nieuwe vrienden maken.

De slimste manier om te laten weten wie u bent in een blogcommentaar, is er een link in te plaatsen naar uw eigen social media account – niet naar de homepage van uw website. Dit maakt het makkelijker voor anderen om met u in contact te komen.


Dezelfde tips gelden voor forums. Zorg voor interactie met anderen en laat zien dat u het waard bent om te blijven volgen.

Maak links op Q&A-platformen. We hebben allemaal vragen en zoeken allemaal naar antwoorden. De beste plekken om mensen met vragen te vinden, zijn Quora and Yahoo Answers. Net als bij het plaatsen van blogcommentaren, geldt ook hier dat uw bijdrage zinvol moet zijn en dat u alleen moet linken naar goed bronmateriaal.


Conclusie

Om meer traffic te genereren, heeft u backlinks nodig. Links zorgen voor meer traffic en zorgen ervoor dat u hoger eindigt in de resultaten van Google en ander zoekmachines. Zoek uit wat voor uw concurrenten het beste werkt en probeer hun strategie te kopiëren. U kunt een autoriteit worden in uw eigen niche door u behulpzaam op te stellen en goede content aan te leveren. Webfinder is in het bezit van diverse persservices en blogs hierdoor kunnen wij gemakkelijk persberichten met links naar uw site aanleggen zodat u beter scoort in de zoekresultaten van Google.